Registrering för nyhetsbrev

Under menyn kontakt är det nu möjligt att registrera en epostadress för nyhetsbrev. Jag kommer använda nyhetsbreven främst för att sprida information om när drag finns tillgängliga till försäljning, välkommen att registrera dig!

Ändrad inriktning

Under vintern och våren har produktionen legat nere. Många har önskat göra beställningar men jag har inte tagit emot några och lagret har tyvärr varit helt tomt. Sedan tidigt i höstas finns det några kunder som har beställningar och tillverkningen för de beställningarna är igång.

Jag har beslutat mig för att ändra inriktningen för Sillver, eller snarare återgå till grunden. Sillver kommer inte att drivas i företagsform längre. Målet har aldrig varit att massproducera drag. Det blev en väckarklocka för mig när jag seriöst övervägde att köpa en mindre maskin för att högtrycksgjuta dragen i smältplast. Mitt mål och min ide är att tillverka fulländade havsöringsdrag genom ständig förbättring och ökad finish. Primärt kommer dragen att användas för eget och vänners fiske.

För att inte skapa panik bland Sveriges havsöringsfiskare vill jag påpeka att försäljning kommer att fortsätta. Det kommer finnas Sillver till salu på marknaden. Förmodligen lutar det åt jag använder mig av tradera som plattform för försäljning. Även fortsättningsvis kan jag tänka mig att ta emot specialbeställningar (dock ej kopior av andra drag), men priset kommer att avskräcka de flesta :-)

När jag skriver att det varit stopp i produktionen så innebär det inte att det varit stopp på produktutvecklingen. Mer om det med bilder inom kort.

Skitfiske på er!

Reserapport Gotland hösten 2013

Två kamrater och jag bevistade nyligen Gotland för en långhelgs fiske och trevligheter. Som vanligt överraskade ön med både hårda vindar och vackra fiskar. Nicklas som är van att fiska öring i Stockholms skärgård blev överrumplad av den fina starten.

Vi brukar bo i närheten av vattnet för att kunna fiska lite när vi kommit av färjan. Alla tre var i kontakt med fisk första kvällen, Jörgen och Nicklas landade var sin, men undertecknad bommade.

Fredagen och lördagen präglades av hårda vindar och gjorde det till en utmaning att hitta bra fiskesträckor. Många frågar mig om var de skall fiska, mitt svar brukar vara att ”det biter i lite varstans”, och så är det. Det kan låta som en klyscha och som ett hemlighetsmakeri men det är fullständigt onödigt att fokusera på vissa platser och sträckor. Däremot kan jag tipsa om att:

• Byt sträcka och plats ofta, då kommer du i kontakt med fisken.
  • Träng dig inte på andra i deras fiske, ön är stor och du kan alltid hitta ”egna” vatten som leverar fisk.
  • Begränsa ditt uttag, du fiskar på vild fisk. Det finns olika kulturer i landet kring hur hårt man kan beskatta bestånden. Är man van att fiska på odlad fisk är det lätt att ta med sig den kulturen. På Gotland är man mån om att behålla sitt fantastiska fiske. Vi sportfiskare kan bidra till det genom göra så minimal påverkan som möjligt. Genom att sätta tillbaks fisken vi fångar bidrar vi till att fisket på Gotland finns kvar i framtiden.

Gotland är mycket mer än sitt fiske. Naturen är storslagen, både vår och höst är mycket vackra årstider. Vill man så finns det mycket att göra. Själv har jag fastnat för att alltid besöka restaurangen Bolaget i Visby. Trevlig personal och fantastisk mat till humana priser är en fantastisk avslutning på varje fiskedag. Att köksmästaren dessutom är en inbiten öringfiskare gör inte saken sämre.

Affärsmodellen

Produktionen av ett större parti av kustmodellen är i sitt slutskede. För närvarande tillverkas inga drag av skärgårdsmodellen. Jag överväger en omdesign innan jag skapar en bättre verktygspark för skärgårdsmodellen.

För att öka flexibiliteten har jag tagit bort webbutiken. Handel sker numera genom mejl och faktura. Se mer under försäljning.

Himmelriket på Jorden

Gotland i tidiga maj månad är nog det närmaste himmelriket man kommer. Jag hade nöjet att vara där i en vecka med underbart fiske och fantastiskt sällskap. De första dagarna hade jag min fru med mig. Tyvärr lyckades hon inte landa någon öring under sina fiskepass. Vi träffade Magnus Svensson som är en profil i Klintehamn. På kvällarna var vi på trevliga restauranger i Visby. Jag kan varmt rekommendera ”grisens hemligheter” på bolaget, en trevlig restaurang med varm atmosfär!

När frun åkt hem fick jag möjlighet till en dags lärorikt fiske med Frank Gustavsson från team ABU. Han lyckades sälja på mig nanofil-lina, den gladde mig resten av resan. Tidigare var jag lite tveksam då den uppgivna brottstyrkan är lägre än andra stumma linor, men det visade sig vara ett icke-problem vid praktiskt fiske. Det man skall tänka på är att vara mycket noggrann med knutarna. Frank visade att det inte är lönt att försöka lära far sin göra barn, när han tagit tre vackra öringar lämnade han spoten till mig så att även jag fick känna spögung.

Därefter kom polarna med färjan från fastlandet (dit för övrigt Öland räknas då de har en bro, enligt gotländsk definition). De kommande dagarna varierade jag spinn och flugfiske. Spinnfisket gick bra och det biter i lite varstans runt ön. Flugfisket däremot, vad säger man? På en skala mellan fiasko och katastrof så närmar det sig det sistnämnda. Jag körde hårt med fluga, jag ville verkligen ta den där första flugöringen. Nu får det bli en annan gång.

Nästan alla öringar vi fångade tog på Sillver kust. Färg verkade relativt oviktigt. Vi tvingades gneta upp öringarna och hamnade aldrig på en fläck där öringarna trängdes. Jag får mycket uppskattning för mina drag och det är roligt, det är de värda…

Fiskevård i form av sponsring

Fiskevård ligger mig varmt om hjärtat. Framför allt fiskevård som riktar sig till möjliggöra naturlig reproduktion och livskraftiga bestånd. Jag imponeras av arbetet på Gotland och andra platser.

För att bidra till samma goda strävan i stockholmsområdet sponsrar Sillver stockholmshavsöringssällskap med drag till försäljning. Tills vidare säljer jag inga drag i lila/svart, de säljs exklusivt på: http://shs08.se/category/produkter/

När ni köper ett drag där går HELA summan till fiskevård. Min målsättning är att ungefär vart tionde drag jag tillverkar skall säljas genom SHS för att stödja deras arbete.

Äntligen

Har haft ett gäng beställningar som kommit in under vintern. De är nu levererade samt att jag har tillverkat ytterligare ett tjog som nu ligger till försäljning i butiken.

Är ni på jakt efter något särskilt så skicka gärna ett mail. Fler drag kommer inom kort…

Tack för ett bra år!

Jag vill tacka årets alla kunder för ett mycket trevligt fiskeår. Personligen har jag haft många underbara stunder med havsöringsfiske.

Jag har tillfälligt stängt butiken, den öppnar igen lagom till vårsäsongen. Då fylld med drag i hela sortimentet.

Jag vill även slå ett slag för ett fiskevårdsprojekt som ligger mig varmt om hjärtat. Som boende i mälardalen är det lätt att bli imponerad av fiskevården på Gotland. Därför har stockholmshavsöringssällskap bildats, för att fungera som en fond, kunskapshållare och intresseorganisation för vård av havsöringen i Stockholm. Ni har länk i listan till höger.

Reserapport

Förra helgen åkte jag och en kamrat till Gotland för öringfiske. Mellan torsdag eftermiddag och söndag eftermiddag hade vi inget annat att göra än att njuta av Gotland och dess öringar.

Vi hade bra väder i det avseendet att vi aldrig behövde ställa in något fiske. Dock så blåste det kraftiga västliga vindar under fredagen och lördagen så då höll vi oss på ostsidan av ön.

Totalt landade vi 8 öringar (en blev matfisk, resten simmar kvar i havet). Draget som levererade överlägset bäst var 08an. Bapelsin fick också fisk. Personligen var resan en fullständig succé, både upplevelse och fiskemässigt. Jag fick tre öringar upp mot 60 cm, alla blanka och i underbar kondition. Den största vägde 3,5 kilo och var 67 cm lång, det får gälla som personligt rekord. Tills vidare…